مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد؛

آمادگی باغات کرمانشاه در برابر سرمازدگی پاییز با مدیریت آبیاری

کرمانشاه - مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه از آماده سازی باغات استان با تغذیه کودهای مقاوم به سرما و مدیریت آبیاری در برابر سرمازدگی پاییزه خبر داد.

رحمان فیض قربانی در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در استان برای آماده سازی محصولات حساس به سرما می توان به تغذیه با کودهایی که مقاومت به سرمای پاییزه را افزایش می دهد در طول فصل رویش و خصوصاً در نیمه دوم تابستان اشاره کرد.

وی افزود: با مدیریت آبیاری و سایر عوامل تأثیر گذار آمادگی لازم در مورد باغات صورت گرفته است، این موضوع از روش های مختلف ترویج شده است.

مدیر باغبانی استان کرمانشاه تصریح کرد: ممکن است باغات گردو، انگور و انجیر که مراحل آماده سازی را طی نکرده باشند خسارت ببینند که سطوح آن زیاد نیست.

وی ادامه داد: سرمازدگی زود رس پاییزه در باغات خیلی خسارت زا نیست و معمولاً بهترین روش آماده سازی باغات در تحمل سرما است که در بیشتر باغات استان انجام می شود.

قربانی همچنین عنوان کرد: باغات بیشتر در مقابل سرمای دیر رس بهاره آسیب پذیر هستند که استفاده از ارقام مقاوم و دیر گل، آبیاری در زمان وقوع سرمازدگی، تغذیه، استفاده از مواد دود زا و گرمایشی و در مواردی استفاده از پوشش و چاهک معکوس انجام می شود.

وی همچنین افزود: پیش بینی سرمازدگی از اول فصل زراعی نمی تواند خیلی دقیق باشد.

قربانی در آخر خاطر نشان کرد: بیمه محصولات باغی در مقابل عوامل خسارت زا می تواند در استمرار تولید و کمک به باغداران در جهت جبران خسارت بسیار مؤثر باشد.

نظرات

captcha